Awarded Case – AXA, de plezantste gemeente

Het hoeft niet te verwonderen dat de campagnes die door de expertjury van de Best of Native als een ‘best practice of native advertising’ worden bestempeld, een AMMA voor Best Use of Native & Content in de wacht slepen. 

Axa en Het Nieuwsblad wonnen een Silver AMMA in de category Best Use of Native & Content met  de campagne “De plezantste gemeente” 

De verkiezingen van de Plezantste Gemeente en de Plezantste Vereniging van Vlaanderen, waarbij Het Nieuwsblad op bijzonder dynamische wijze peilt naar wat je gemeente en vereniging zo aangenaam maakt, worden mee gedragen door een partnerschap van Mediahuis met verzekeraar AXA. Die zag in de grootschalige actie de kans om zich als partner van lokale gemeentebesturen te profileren, zijn branding een boost te geven en business leads te genereren. 

“Mediahuis Brand Studio sloeg zo een brug tussen een journalistiek project en de native campagne van een adverteerder”, verklaart Hans De Loore, Head Mediahuis Brand Studio bij Mediahuis. “Dit is een mooi voorbeeld van een perfect organisch gegroeide campagne.” Meer dan 150 regionale reporters peilden naar het pleziergehalte van de Vlaamse gemeenten uit hun streek op basis van zeven categorieën: feesten, shoppen, sporten, jeugd, cultuur, senioren en hotel- en restaurantwezen. Dat peilen ging erg diep en had onder meer tot gevolg dat beleidsmakers her en der uitgedaagd werden om een tandje bij te steken. Ook meer dan 3.000 verenigingen namen het tegen elkaar op in een strijd die via de AXA-kanalen, Het Nieuwsblad en radio Nostalgie gevoerd werd en meer dan 110.000 unieke stemmen opleverde. Een groot live event in december zorgde voor de kers op de taart. Terwijl de redacties druk in de weer waren, zaaide AXA parallel relevante native content. Stel dat de krant zich on- en offline over sport boog, dan deelde een online native AXA-campagne tegelijk tips en trucs rond het veilig beoefenen ervan. Zo werden elke maand de plezantste thema’s verrijkt met native afgeleiden, op maat van AXA’s noden én in lijn met Mediahuis’ native charter. Met hoge click-through rates en leestijden tot gevolg. 

Hoe plezant ook het onderwerp, de bottomline was bloedernstig. AXA surfte mee op de maatschappelijke impact van het hele project en investeerde fors in twee grootschalige campagnes op radio en tv en in print. Drie direct mail-acties zorgden ervoor dat het verzekeringsaanbod samen met een brief van de redactie bij de burgemeesters en andere verantwoordelijken belandde. Aan het eind van de rit steeg het aantal business leads significant, zodat naast Waregem en de meisjes Chiro van Rumbeke ook AXA als grote winnaar uit de plezante strijd kwam. 

Je kan de presentatie van de case, evenals de andere genomineerde cases in de categorie Best Use of Native & Content op bekijken op https://uma.be/award/amma-2020-best-use-of-native-content/

Scroll to Top